lauantaina, lokakuuta 27, 2012

Ensi kertaa Pietariin ja Venäjälle

Russian dolls by Anna Amnell
Russian dolls, a photo by Anna Amnell on Flickr.
Olen menossa ensi kertaa elämässäni Venäjälle, Pietariin.
Todennäköisesti kirjoitan blogeihini, miltä naapurimaa vaikuttaa, ainakin laitan kuvia.

Olen lukenut Pietarista ja Terijoesta, sillä olen olen kirjoittanut niistä nuortenkirjoissani. Aurora-sarjan päähenkilö Aurora Koivu on suomalaisen isän ja venäläisen äidin tytär. Myös Auroran äidin sisaret ovat naimisissa suomalaisen miehen kanssa. Kirjassani Aurora ja Pietarin serkut (1993) Aurora ja hänen pietarinsuomalainen serkkunsa Olga asuvat tätinsä Sofian ja tämän miehen Kasimirin kodissa Bulevardilla puutalossa. 1900-luvun alun Suomi oli monikulttuurinen mutta samalla isänmaallinen suomalainen. Ne asiathan eivät ole ristiriidassa toistensa kanssa.

Isoisäni oli nuorena töissä kahtena kesänä laivassa, joka kulki Iisalmesta Pietariin. Kuljen nyt ukin jälkiä. Hän puhui minulle usein Pietarista, kun olin pieni lapsi, niin pieni, etten muista paljoa hänen puheistaan. Sen muistan, että tsaarin ajan Pietarissa oli ukin mielestä leveät kadut ja ystävällisiä ihmisiä. Uskon, että nytkin on samoin.

Aurora ja Pietarin serkut on rakkaudentunnustus vanhalle Helsingille, mutta kuten tiedämme Helsingissä on vähän Pietariakin. Tulee olemaan kiinnostavaa kokea, mikä on samanlaista nykyajan Pietarissa ja Helsingissä. Viikossa ei ehdi kuitenkaan paljon nähdä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti