sunnuntaina, huhtikuuta 30, 2006

Iltakävelyllä nuorten seassa


Kuva: Anna Amnell
Vapunaattona näkee aika vähän muita kuin nuorisoa kadulla. Oikeastaan näin on myös tavallisina iltoina. Kuitenkin Helsinki on turvallinen iltakävelypaikka pariskunnalle.

Varsinkin nuorisoa pelätään turhaan. Nuoret ovat hyvin kohteliaita vanhemmille ihmisille, jopa vapunaattona, varsinkin teini-ikäiset pojat. Tätä me jatkuvasti ihmettelemme. Jopa täpötäydessä raitsikassa vappuaattona nuoret pojat antavat istumapaikan, vähän huojuen kylläkin ja reppu kilisten, mutta ystävällisesti.

5 kommenttia:

  1. Sehän on hieno, onpa hyvin kasvatetut! Minusta olisi mukavaa jos Vappua vietettäis Kanadassakin. Hauskaa Vappua!

    VastaaPoista
  2. Hyvä Pirkko, kun otat tämän esille, ettei aina paasata, kuinka turvatonta Helsingissä on. Pääsääntöisesti asia on juuri näin, että nuoriso on kivaa, asiallista, ja jopa kohteliasta.

    Se pieni osa, tosin sitten äänekäs, aiheuttaa rauhattomuutta ja kaikkein pienin osa jopa väkivaltaa ja rikollisuutta. Vappu ja Taiteiden yö pitää laskea näistä pois, koska ne ovat joka tapauksessa poikkeuksia.

    Minullekin on muutaman kerran tarjottu ratikassa istumapaikka, ja olen siitä oikein äimistynyt. Että olen siis niin vanhan näköinen, että kohdellaan vanhuksena. Se on asia, jota on ensi alkuun vaikea itse uskoa. Kun olen olevinani niin nuorekas! hah hah haa

    VastaaPoista
  3. Minä olen todella tyytyväinen, kun en enää näytä niin nuoreltä, että minun käsketään nousta ylös ja antaa paikka muille. Sitä tapahtui vielä minun odottaessani kolmatta lasta. Tietenkin nousen ja annan paikan nykyäänkin, kun tulee joku invalidi tai iäkäs ihminen raitsikkaan.

    Helena, Sinähän olet vielä nuori, niin olen minäkin. Vasta 90 on vanha!:)

    VastaaPoista
  4. Kohteliaisuus ei katso ikää.

    VastaaPoista
  5. Ansku, olet oikeassa. Aikuiset ovat usein hyvin epäkohteliaita lapsille ja nuorille.

    VastaaPoista